Tai priemonė, galinti padėti išvengti pažeidimų, užtikrinti veiksmingą konkurenciją ir racionalų lėšų naudojimą.
CPVA teisininkai ir viešųjų pirkimų ekspertai skatina projektų vykdytojus dažniau naudotis šia priemone siekiant efektyviam lėšų naudojimui būtino konstruktyvaus bendradarbiavimo su rinka. Svarbu, kad rinkos konsultacijos naudą matytų ir patys projektų vykdytojai ir šią priemonę išnaudotų maksimaliai efektyviai: pasitartų su rinkos dalyviais ne tik dėl pirkimo objekto, jo (ne)skaidymo į dalis, bet ir dėl adekvačių, pirkimo apimčiai būtinų, kvalifikacijos reikalavimų. Kvalifikacijos reikalavimai turi užtikrinti perkančiosioms organizacijoms sąlygas įsigyti reikiamos kokybės prekes bei paslaugas ir tuo pačiu metu neriboti konkurencijos.
Atliekant rinkos konsultaciją galima išvengti dažno pažeidimo dėl konkurenciją ribojančių kvalifikacijos reikalavimų.
CPVA, atlikdama pirkimų priežiūrą, dažnai pastebi pirkimo dokumentuose konkurenciją ribojančius reikalavimus, kurių taikymas galimas tik esant pagrįstam pirkimo vykdytojo paaiškinimui (pvz. projektų vykdytojas pirkimo dokumentuose numato kvalifikacijos reikalavimą tiekėjui, atitikimą kuriam tiekėjas gali pagrįsti konkrečiu pirkimo dokumentuose numatytu sutarčių skaičiumi). CPVA paprašius projektų vykdytojų pateikti pagrindimą (pvz., kodėl reikalaujama, kad konkreti patirtis būtų pasiekta būtent ne daugiau kaip 3 ar 5 sutartimis), neretai pateikiami paaiškinimai, kuriuose tiesiog perrašomos teisės aktų formuluotės, pateikiami abstraktūs, deklaratyvūs teiginiai ar argumentuojama vien perkančiosios organizacijos teise nustatyti kvalifikacijos reikalavimus.
Kvalifikacijos reikalavimai turi būti pagrįsti faktinėmis poreikio ir rinkos aplinkybėmis, t. y. perkančioji organizacija turi turėti pagrindimą, kodėl konkrečiame pirkime buvo būtina kelti tam tikrus reikalavimus. Nesant pagrįstų paaiškinimų, CPVA turi fiksuoti pažeidimus ir taikyti finansines korekcijas.
Rinkos situacija pagrįstus argumentus galima surinkti rinkos tyrimo, įskaitant rinkos konsultaciją, metu.
Pirkimo metu keliami tiekėjo bei specialistų kvalifikacijos reikalavimai turi būti pagrįsti ir atliepti rinkos situaciją. Tas pats pasakytina ir apie techninius reikalavimus, objekto ne(skaidymo) argumentus, sutarties vykdymo sąlygas.
Rinkos konsultacija – priemonė išsiaiškinti šią rinkos situaciją, o jos metu surinkta informacija gali padėti projektų vykdytojams pagrįsti reikalavimų būtinumą pirkimo tikslui pasiekti ir įgyvendinti projektus be pažeidimų.
CPVA siekia, kad nesikartotų atvejai, kai pirkimo vykdytojai savo iškeltų reikalavimų pagrįstumą įrodinėja jau po atlikto pirkimo priežiūros institucijoms teiraujantis dėl iškeltų reikalavimų pagrįstumo. Tokiais atvejais pirkimo metu egzistavusios rinkos tyrimas būna apsunkintas, o tam tikrais atvejais objektyviai nustatyti buvusią rinką nėra įmanoma. Tokių situacijų nebūtų, jei prieš pradėdami pirkimus pirkimo vykdytojai aktyviai pasidomėtų rinkos situacija, pasikonsultuotų su rinka ir taip patikrintų nustatytų reikalavimų įtaką konkurencijai.
CPVA, vertindama pirkimus ir darydama išvadas dėl konkurencijos ribojimo pagrįstumo (dėl nustatytų kvalifikacijos reikalavimų, neskaidymo į dalis), atsižvelgs į tai, ar perkančioji organizacija rinkos konsultacijos metu tarėsi su rinka, išnagrinėjo ir atsižvelgė į rinkos dalyvių konsultacijas.